پرش به محتوا

آموزش زبان با جعبه لایتنر

آیا آموزش زبان با جعبه لایتنر شدنی است؟ خلاصه می گوییم “خیر” اما روش تکرار طبقه بندی شده مثل لایتنر برای اهداف بخصوص مفید است.

مثلا برای آزمون های زبان انگلیسی کارشناسی ارشد و یا دکترا. بخصوص وقتی که زمان خیلی کمی تا آزمون باقی مانده . یا برای یادگیری لغات شب امتحانی زبان مدرسه و پایه هفتم یا هشتم و نهم و دهم و یا یازدهم و دوازدهم . البته نه دیگه شب امتحان اما با یک فاصله مناسب شدنی است. مثلا برای آزمون زبان MSRT  یا  آزمون زبان MHLE می توانید از آن استفاده کنید.

ولی برای یادگیری مکالمه انگلیسی اگر بخواهیم سلیس صحبت کنیم با حفظ کردن کلمه شدنی نیست. خلاقیت و آفرینشی برای انسان به این روش های مصنوعی ایجاد نخواهد شد. روش حفظ کردن لغات انگلیسی قبلا در بلاگ سایت معتبر سلام زبان آموزش داده شده است.

آموزش زبان با جعبه لایتنر

ماجرای آموزش زبان انگلیسی شبیه ماجرای فیل در تاریکی مولانا است. هر کسی می گوید من فهمیدم چطوری زبان را یاد بدهم. دنبال من بیایید تا بگویم بهترین راه آموزش تضمینی زبان انگلیسی و خفن و اینا چیست.

در حالی که هر کسی یک بخشی از واقعیت را بیان می کند.

بهترین راه برای یادگیری یک زبان آموزش زبان به روش مادری است که خب برای یک فرد بزرگسال و زبان دوم شدنی نیست عین روش زبان مادری زبان را یاد گرفت. ولی راه و متدی که نزدیک به روش مادری باشد را می شود رفت. رفتن راه صحیح آموزشی حتی باعث یادگیری انگلیسی در خواب می شود.

لایتنر قطعه وسیله مناسبی است ولی نه برای هر هدف آموزشی. فقط برای یادگیری سریعی که بسیار زود هم فراموش خواهد شد.

 

روش یادگیری زبان با جعبه لایتنر

برخلاف تصور عامه مردم لایتنر برای یادگیری زبان انگلیسی مناسب نیست. چرا که یک سری کلمه فقط می شود با آن بصورت فشرده در یک مدت کوتاه حفظ کرد که بعد از یک مدت کاملا کوتاه هم قراموش می شود.  حفظ کردن لغت در کل راه آموزش زبان نیست. اگر تلاش شما یادگیری و آموزش تضمینی زبان انگلیسی است این راه های مصنوعی مناسب آن نمی باشند.

 

مثلا لغات پرکاربرد کتاب 504 یا 1100 یا 4000 کلمه را توصیه نمی کنیم که حفظ کنید. چه با جعبه لایتنر چه با هر روش دیگری. به گفته افراد زبان شناس یا معلم های با تجربه این روش علمی نیست.

 

 

جعبه لایتنر چیست؟ 

چطوری جعبه لایتنر بسازیم؟

درباره نحوه درست کردن و ساخت جعبه لایتنر (leitner box) ساده می باشد. نیازی به خرید آن بصورت آماده نیست اما خرید آماده آن هم با قیمت و هزینه مناسب برای عده ای گزینه حوبی است.

شما کافی است که یک جعبه را به مثلا 5 قیمت تقسیم کنید. کلمات را روی تکه های مناسب کاغذ بتویسید. یک سمت فیش یا تکه کاغذ کلمه و سمت دیگر ان معنی آن را به زبان فارسی یا انگلیسی بنویسید. و یک مثال هم به آن می توانید اصافه نمایید.

همه فیش ها را در طبقه اول جعبه قرار می دهیم. اگر آن را بلد بودیم به بخش دوم جعبه می بریم و بلد نبودیم در قسمت اول جعبا لایتنر باقی می گذاریم.

بعد یک فاصله زمانی بخش و طبقه دوم جعبه را مرور می کنیم. اگر کلمه را بلد بودیم به بخش بعدی و اگر بلد نبودیم به بخش قبلی میفرستیم.

به همین سادگی.

ولی واقعا سادگی است اگر فکر کنیم این روش مناسب یادگیری یک زبان است. و کامل و بی نقص است. شبیه آموزش زبان به روش کدینگ که آن هم با تبلیغات عمر عده ای از مردم را هدر می دهد. یا تبلیغاتی که برای بهترین و معتبرترین مدرک زبان انگلیسی می شود. در حالی که بهترین مدرک توانایی واقعی شما در مکالمه است. در کل آمپول آموزش زبان انگلیسی یعنی گذراندن یک دوره آموزشی با کیفیت و فشرده.

 

افزایش دایره لعت با جعبه لایتنر

مثلا یک دلیل واضح تر برای اینکه بدانیم جعبه لایتنر یا حفظ کردن کلمات به تنهایی باعث یادگیری زبان نمی شوند این است که بدانیم دایره لغت خودش یکی از مهارتهای فرعی زبان انگلیسی است. حداقل دو مهارت از چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی اگر وجود نداشته باشند نمی شود گفت که زبان را م یاد گرفته ایم.

حتی بدون مهارت های فرعی مثل جمله سازی یا گرامر هم نمی شود مکالمه انگلیسی داشت. پی این شاید توضیح منطقی باشد برای کامل و کاربردی تبودن جعبه لایتنر حتی برای حفظ لغت.

برای یادگیری زبان ابزار مهمی نیاز است به اسم فرهنگ لغت. دانلود بهترین فرهنگ لغت دنیا دیکشنری LDOCE  را به شما توصیه می کنیم.

برنامه لایتنر اندروید و ویندوز

اگر هم به دنبال بهترین اپ مناسب  لایتنر یا برنامه آنلاین یا مخصوص لینوکس و ویندوز هستید شاید گوگل کردن یا جستجو روی یازار و یا اپ استور و گوگل پلی خوب باشد. ولی بهترین راه این هست که خودتان فیش بنویسید و روی تکه های کاغذ انجام دهید. چرا که هم املای شما بهتر می شود هم اینکه به گرامر جمله سازی و جمله بندی کمک می کند.

با رفتن راه اصولی بادگیری آموزش زبان در شش ماه به راحتی شدنی است. به جای تکرار یک مسیر اشتباه روش درست را انتخاب کنیم. یک بار برای همیشه.

Design

آموزش آنلاین و خصوصی مکالمه

مشاوره رایگان

(واتساپ، تلگرام، ایتا، زنگ و...)
02122460487
09214837929